רחמים סופר

רחמים סופר

בוגר מחזור כד  

  נולד   25.07.1953

נפל  יט תשרי תשל"ד  (15.10.1973)

רחמים, בן גילה וציון, נולד ביום י"ב באב תשי"ג (25.7.1953) בטהרן שבפרס, ועלה ארצה עם משפחתו בשנת 1958. בתחילה השתקעה המשפחה בבית-שאן, אולם לאחר שנה עברה לכפר-סבא ושם קבעה את מושבה. רחמים סיים את לימודיו בבית-הספר היסודי "ברנר" ואחרי-כן התקבל לבית-הספר התיכון "כצנלסון" בכפר-סבא, בו סיים ארבע שנות לימוד במגמה הריאלית. הוא היה חבר בתנועת "הנוער העובד והלומד", כחניך וכמדריך. בשיעורי ההדרכה בתנועה אהב ללמד נושאים עיוניים וקיווה לפתח אצל חניכיו צורות חשיבה הגיוניות ונכונות. כמו-כן תרגל עם חניכיו אימוני-שדה, תרגילי-סדר ואימוני לילה, כהכנה לגדנ"ע. רחמים היה ספורטאי ועסק בעיקר בתרגילי התעמלות במכשירים. הוא שאף לפתח נפש בריאה בגוף בריא. במשך שלוש שנים התאמן פעמיים בשבוע ונטל חלק גם בתחרויות התעמלות אזוריות. כשהיה בכיתה י' היה חבר בגרעין שאומץ על-ידי קיבוץ צאלים. ברוב חופשותיו מבית-הספר היה יוצא עם חבריו לקיבוץ, כדי להכיר את החיים שם ואת העבודה החקלאית. הוא קיווה שעם גיוסו לצה"ל יוצב לנח"ל וישרת עם חבריו לגרעין. כשהיה בכיתה י"א קיבל זימון למבדקי טיס ועבר אותם בהצלחה. הרעיון להיות טייס קסם לו מאוד והוא ניצב בפני החלטה קשה, אם לשרת יחד עם חבריו בנח"ל או להצטרף לקורס טיס. הוא החליט לבחור בטיס, אך דרש שיובטח לו כי יוחזר אל חבריו בנח"ל, במקרה שייכשל בקורס הטיס.

רחמים גויס לצה"ל במחצית אוקטובר 1971. לאחר הטירונות עבר קורס צניחה ונשלח לבית-הספר לטיס. עד מהרה השתלב בלימודים ועשה חיל בשיעורי הטיסה. לאחר שעשה כשמונה חודשים בקורס, הוחלט שיהיה נווט. במרץ ובשקידה רבה ניגש לקורס הניווט וכשסיימו בהצלחה, היה בין החניכים המצטיינים והוצב כנווט במטוס "פנטום". כשפרצה מלחמת יום-הכיפורים היה רחמים בבית-הכנסת. מיד נחפז ליחידתו ויצא לגיחות מבצעיות מעל סוריה. ביום י"ט בתשרי תשל"ד (15.10.1973) יצא סגן-משנה רחמים לפעולת הפצצה מעל שדה התעופה של טנטה במצרים ובגיחתו העשרים ואחת נפגע מטוסו מטיל ששיגרו המצרים והוא נהרג. בן עשרים היה במותו. הוא הובא למנוחת-עולמים בבית-העלמין הצבאי בכפר-סבא. השאיר אחריו הורים ושלושה אחים. לאחר נופלו הוענקה לו דרגת סגן.

במכתב תנחומים למשפחה השכולה כתב מפקדו: "את בנכם הכרתי והוקרתי. היו בו תכונות בלתי רגילות של טוב-לב ורצון להוכיח את עצמו ולהתבלט. הוא היה לוחם צעיר בעל רצון עז להשתתף במירב הגיחות הקרביות שביצעה הטייסת. עם מותו איבדנו לוחם וידיד".

מבנה התכנית

כל תלמיד מחוייב בשעות אישיות ובשעות קבוצתיות

שנתון שעות אישיות שעות קבוצתיות במסלול מצויינות
י׳
60
9
מעל 60 אישיות, מעל 9 קבוצתיות
י״א
30
26
60 אישיות, 26 קבוצתיות
י״ב
--
26
60 אישיות, 26 קבוצתי

ניצוץ החקר

צוות מוביל: דבי זהבי, מרכזת, ד"ר עדי אהרון, רותם גל.

מורים בצוות בשנת תשפ"ב : אידו רונן, אסיה, אליאורה פרידמן, רן שטיין, רוני טוביאס, ליהי גולדשמיד, ענת רוזנווסר.

הקורס "ניצוץ החקר" ייחודי בכיתות י' בתיכון כצנלסון ונוצר כמענה לצורך בלימוד מיומנויות של המאה ה- 21 כבסיס להצלחה בלימודים התיכוניים והלאה.

סקרנות מובילה לחקר: תלמידים מתנסים בחוויית הסקרנות ובמיומנויות חקר סביב נושא מרכז (כמו חינוך פיננסי, מנהיגות, מגדר, אנרגיה, הבדלים בין דוריים, איכות הסביבה ועוד) שנבחר על ידי המורה המנחה את הקורס.

הבנת תהליך החקר מתחיל בשאילת שאלה ועובר דרך חיפוש מקורות אקדמיים ובחינתם לפי קריטריונים מדעיים, היכרות עם שיטות מחקר איכותניים וכמותיים ועד להתנסות בכתיבה אקדמית שמתבססת על הנלמד בשיעורי עברית (כתיבה ממזגת). אנו מדגישים גם מיומנויות "רכות" כמו עבודה שיתופית, פיתוח יכולת תכנון ועמידה בלוח זמנים, יכולת לבחון תהליכים באמצעות רפלקציה, משוב עמיתים והצגת תוצרים (עמידה בפני קהל) שמיועדים לפתח את התלמידים כלומדים עצמאיים.

הקורס הוא בסיס לבחירה של מגמות לימוד בכיתה י"א כולל אפשרות לכתיבת עבודת גמר ברמה של 5 יח"ל.