שרה אביבה סונינו

שרה אביבה סונינו

בוגרת מחזור כג  

  נולדה   30.09.1952

  נפלה  י אב תשל"א  (01.08.1971)

בת סברו ומרצלה, מיוצאי איטליה. נולדה ביום י"א בתשרי תשי"ג (30.9.1952) בתל אביב.

למדה בבית הספר היסודי הממלכתי א' ברמתיים וגדלה בחיק המשפחה בנוף הכפרי ובסביבת בעלי חיים שאהבה. כחברה בתנועת "הנוער העובד" יצאה עם חבריה לטיולים ולמסעות ולמדה להכיר את הארץ ולאהוב אותה. בילדותה השתתפה בחוג לריקוד והחלה לפתח חוש לתנועה, להרמוניה ולמוסיקה. לאחר שסיימה את לימודיה היסודיים נכנסה שרה לבית הספר התיכון על שם כצנלסון בכפר סבא. מכאן ואילך התרחב תחום פעולותיה; היא הצטרפה לחוג של להקת הריקוד "בת דור", שכללה את כושרה הגופני בהתעמלות ונקשרה לים ולשיט והייתה מפליגה לאורך חופי הארץ עם אביה. בהפלגותיהם ספגה צבעים וצורות של הים, שהשתקפו אחרי כן ביצירתה.

בזכות קשרי משפחה יצאה לטיולים באיטליה ובארצות הברית ובהם למדה להכיר את דעותיהם ואת רגשותיהם של אנשים בעלי רקע שונה ומגוון. נוסף לערכי היסוד שרכשה מהמסורת היהודית, התעוררה בה- בהשפעת אחותה- התעניינות במחשבה היוונית הנוצרית והמזרחית. בכך התרחבה השקפתה על ערכי החיים, החופש האחווה והשלום.

בשנים האחרונות ללימודיה התיכוניים נתעורר בקרבה רצון עז לצייר והיא ישבה ערבים ולילות תמימים וציירה. האמנות לא הייתה דבר חדש לגביה, כי משחר ילדותה ספגה ערכים תרבותיים ואמנותיים בהשפעת אמה הציירת. סבה, דודה ואחיה הם אדריכלים וכאשר התקיים כנס אדריכלים בינלאומי מצאה שרה עניין מיוחד במחיצם של גדולי האדריכלים והרצאותיהם. אחרי גמר לימודיה התיכוניים נותרו לה חמישה חודשים עד התחלת שירותה הצבאי ואותם השקיעה במרץ רב בציור. " הדבר היחיד בו אני קשורה ואותו אני אוהבת הוא ציור- ואמנות בכלל". אלה מהווים בריחה מהשגרה, על אף שגם זו שגרה, אבל שגרה שאינה נמאסת". עשרות תמונות הספיקה שרה להשלים ובהן ניתן ביטוי לירושה אומנותית בעלת משמעות ניכרת. כתשעים ציורים השאירה שרה אחריה וביניהם תמונות שמן, אקריליק, גואש, רישומי עט ועוד סקיצות רעיוניות ונסיונות שונים בצורה ובצבע. בין שיצירתה היא אבסטרקטית ובין שהיא פיגורטיבית- אכספריוניסטית, נושאיה משקפים בעיקר את הבעיות של בני דורה ולבטיו. שרה נתכוונה להמשיך בלימודי האמנות אך בשום אופן לא הסכימה לדחות את שירותה הצבאי, כי אותו ראתה כחובה ראשונה לעצמה, אף על פי שראתה את המלחמה כתופעה דוחה בחברה ואת השימוש בכלי הנשק שנאה. עמוק היה צערה על כל חייל פצוע והרוג. פעם כתבה, "זה נורא משונה, זה כואב מעציב וגם מרתיח; בחור צעיר שאתה רגיל לראות אותו בתכיפות נעלם ואיננו עוד. לא תראה אותו יותר לעולם רק כשגם אתה תעלה לשמיים".

 שרה גויסה לצה"ל בתחילת ינואר 1971 אך משניתנה לה האפשרות- התנדבה של"ת בקיבוץ כפר עזה שבנגב במסגרת הנח"ל, כהמשך טבעי לנטיותיה החברתיות והפציפיסטיות. במסירות רבה עבדה בכותנה, במשתלות הפרחים, במטבח ובטיפול בילדים ועם זאת, המשיכה לצייר בהתמדה. אולם שירותה נקטע באמצע. ביום תשעה באב תשל"א (1.8.1971) נפטרה ממחלה והובאה למנוחת עולמים בבית הקברות ברמות השבים.

אחרי פטירתה, בפסח תשל"ב, התקיימה תערוכת ציור שלה בבית "יד לבנים" בתל אביב ותערוכה זאת הופיעה חוברת קטלוג הכוללת הערכות לאישיותה וליצירתה ומספר רפרודוקציות מיצירתה; בחודש יוני 1972 נערכה תערוכה אמנותית של ציורי שרה בבית הצעירים בכפר סבא; מאמרים עליה נכתבו ב"ידיעות כפר סבא", ב"על המשמר", ב"מעריב", ב"מחנה נח"ל", ב"חדשות הוד השרון", ב"ג'רוזלם פוסט", ב"ישראל" ובעוד כתבי עת אחרים באיטלקית". לכמה מהמאמרים צורפו גם רפרודוקציות.

מבנה התכנית

כל תלמיד מחוייב בשעות אישיות ובשעות קבוצתיות

שנתון שעות אישיות שעות קבוצתיות במסלול מצויינות
י׳
60
9
מעל 60 אישיות, מעל 9 קבוצתיות
י״א
30
26
60 אישיות, 26 קבוצתיות
י״ב
--
26
60 אישיות, 26 קבוצתי

ניצוץ החקר

צוות מוביל: דבי זהבי, מרכזת, ד"ר עדי אהרון, רותם גל.

מורים בצוות בשנת תשפ"ב : אידו רונן, אסיה, אליאורה פרידמן, רן שטיין, רוני טוביאס, ליהי גולדשמיד, ענת רוזנווסר.

הקורס "ניצוץ החקר" ייחודי בכיתות י' בתיכון כצנלסון ונוצר כמענה לצורך בלימוד מיומנויות של המאה ה- 21 כבסיס להצלחה בלימודים התיכוניים והלאה.

סקרנות מובילה לחקר: תלמידים מתנסים בחוויית הסקרנות ובמיומנויות חקר סביב נושא מרכז (כמו חינוך פיננסי, מנהיגות, מגדר, אנרגיה, הבדלים בין דוריים, איכות הסביבה ועוד) שנבחר על ידי המורה המנחה את הקורס.

הבנת תהליך החקר מתחיל בשאילת שאלה ועובר דרך חיפוש מקורות אקדמיים ובחינתם לפי קריטריונים מדעיים, היכרות עם שיטות מחקר איכותניים וכמותיים ועד להתנסות בכתיבה אקדמית שמתבססת על הנלמד בשיעורי עברית (כתיבה ממזגת). אנו מדגישים גם מיומנויות "רכות" כמו עבודה שיתופית, פיתוח יכולת תכנון ועמידה בלוח זמנים, יכולת לבחון תהליכים באמצעות רפלקציה, משוב עמיתים והצגת תוצרים (עמידה בפני קהל) שמיועדים לפתח את התלמידים כלומדים עצמאיים.

הקורס הוא בסיס לבחירה של מגמות לימוד בכיתה י"א כולל אפשרות לכתיבת עבודת גמר ברמה של 5 יח"ל.