השבוע שהיה בבית הספר 28/4-3/5

שתפו:

פעילויות ועשייה בבית החינוך (4)

קהילה יקרה,

השבוע חזרנו מהחופשה לתוך תקופה אינטנסיבית של בחינות ואירועים. ככלל, הלימודים נמשכים כסדרם בכל השכבות עם תגבורים, סיורים, פעילויות, בחינות מתכונת ובגרות.

ביום שלישי יצאה מגמת התיאטרון ל"יום תיאטרון" בבית הספר למשחק "ניסן נתיב" שבו לומדים לא מעט מבוגרי המגמה. התלמידים עברו סדנאות אימפרוביזציה, משחק מול מצלמה ותנועה וצפו בהצגה של בוגרי בית הספר "אולי זה גנטי". כמו תמיד גם הפעם התלהבו מורי "ניסן נתיב" מרמת הרצינות והכישרון של תלמידי המגמה. כמו תמיד הוכיחו התלמידים שמגמת התיאטרון של כצה היא מותג… רצ"ב תמונות.

ביום רביעי מגמת עיצוב ואומנות יצאה לטייל בגלריה פתוחה בתל אביב. נענו בין טעמים, קירות ומבנים שסיפרו על אנשים, הווה ועבר. היה טעים, מצחיק, מעמיק ומגבש. רצ"ב תמונות.

ביום חמישי התקיימו מפגשי "זיכרון בסלון" מרגשים עם שורדי שואה לתלמידי שכבת י"א מטעם עמותת "אלומה", עמותה להנחלת והנצחת מורשת השואה והגבורה. גם בקרב שכבות י' וי"ב יתקיימו מפגשי זיכרון בשבוע הבא. 

החל משנה שעברה, תלמידי שכבת י"א אז, בראשות המורה לאנגלית יוסי אליאב, נפגשו עם שורדי שואה חברי עמותת "אלומה", שמעו את סיפור חייהם, חקרו את מקום הולדתם ותרגמו את כל המידע לאנגלית כחלק מפרויקט "relationet" שאותו מוביל תיכון כצנלסון. רגע לפני שיעלו לאוויר סיפורי החיים של השורדים, יזמה העמותה ביקור משותף של התלמידים והשורדים במוזיאון "אנו", המספר את סיפורו של העם היהודי. תודות ליוסי אליאב וכן לאתי אברהם שמובילה את הפרויקט מטעם "אלומה".

כחלק מתוכניות מניעה שכבת י' החלה השבוע סדנאות "סמים לב" בהנחיית מתמחה בהתנהגויות סיכון. הסדנאות עוסקות בנושא התמכרויות למיניהן בדגש על שימוש בסמים, באלכוהול, מסכים, הימורים וכו', ההשלכות ההתנהגותיות והמחירים שעלולים לשלם. מדובר בשיח בגובה העיניים וחיבור למלחמת "חרבות ברזל".

היום התקיים יום חשיפה לתלמידי שכבת ט' בחטיבות הביניים בכפר סבא שיהיו חלק ממחזור פ' בכצנלסון. קיבלנו בהתרגשות את פניהם של התלמידים וקיימנו כינוס שכבתי למחזור החדש. כמו כן, נערכה פעילות בהובלת הנהגת התלמידים של כצנלסון, ונערך שיח עם צוות בית הספר. רצ"ב תמונות.

לצערנו, מזה כחודשיים מתמודד בית הספר יחד עם מערכת החינוך כולה עם הפרעות חמורות לסדר היום וללמידה השוטפת עקב עיצומי ארגון המורים על אי הגעה להסכם שכר למורי התיכונים. חשוב לנו להסביר בקצרה את הפרטים: כזכור, בתחילת השנה מיהר משרד החינוך לבשר על הסרת איום השביתה ופתיחת שנת הלימודים וכן על הגעה להסכם עקרונות הכולל תוספת שכר למורי התיכונים. למרבה הצער, שנת הלימודים קרובה לסיום, והסכם שכר לא נחתם עד כה. כתוצאה מכך נשללת כבר חודשים רבים מהמורים תוספת השכר שהובטחה לאחר איום הסרת השביתה בתחילת השנה, ומשרד האוצר אף מאיים בניכוי רטרואקטיבי של מקדמה שכבר שולמה. המו"מ מתנהל בעצלתיים, אם בכלל. כתוצאה מעיצומי ארגון המורים נאסר על המורים להעביר להנהלת בית הספר ולמשרד החינוך ציוני מבחנים ומתכונות, להוציא סיורים וטיולים וכן השתתפות במסיבות סיום וארגון משלחות לפולין. יום ההורים שתוכנן לפני חופשת פסח בוטל בשל כך, מה שמקשה למסור להורים תמונת אמת מקיפה על מצב ילדיהם בלימודים. ביום חמישי אף נפתחו הלימודים בשעה מאוחרת עקב שביתת אזהרה, וכלל המערכת השתבשה.

סופם של העיצומים אינו נראה באופק, אם לא גרוע מכך. למרבה הצער, את האחריות היתרה להצלחת ולרווחת התלמידים שמגלים מדי יום מורי בית הספר אין למצוא בהתנהלות משרדי החינוך, האוצר וארגון המורים. שנה נוספת מגיעה אל סיומה עם עיצומים חריפים אשר מאיימים על הצלחת התלמידים במבחני הבגרות ומעכירים את אווירת סוף השנה החגיגית. יחד עם זאת, אנו עושים את מיטב המאמצים לא לפגוע, עד כמה שאפשר, בפעילויות חינוכיות וערכיות ובאווירת סיום השנה.

שבת שלום ובשורות טובות,

כצנלסון – כאן זה בית

כותבת: אורלי אשד

אחראית קשרי קהילה

מבנה התכנית

כל תלמיד מחוייב בשעות אישיות ובשעות קבוצתיות

שנתון שעות אישיות שעות קבוצתיות במסלול מצויינות
י׳
60
9
מעל 60 אישיות, מעל 9 קבוצתיות
י״א
30
26
60 אישיות, 26 קבוצתיות
י״ב
--
26
60 אישיות, 26 קבוצתי

ניצוץ החקר

צוות מוביל: דבי זהבי, מרכזת, ד"ר עדי אהרון, רותם גל.

מורים בצוות בשנת תשפ"ב : אידו רונן, אסיה, אליאורה פרידמן, רן שטיין, רוני טוביאס, ליהי גולדשמיד, ענת רוזנווסר.

הקורס "ניצוץ החקר" ייחודי בכיתות י' בתיכון כצנלסון ונוצר כמענה לצורך בלימוד מיומנויות של המאה ה- 21 כבסיס להצלחה בלימודים התיכוניים והלאה.

סקרנות מובילה לחקר: תלמידים מתנסים בחוויית הסקרנות ובמיומנויות חקר סביב נושא מרכז (כמו חינוך פיננסי, מנהיגות, מגדר, אנרגיה, הבדלים בין דוריים, איכות הסביבה ועוד) שנבחר על ידי המורה המנחה את הקורס.

הבנת תהליך החקר מתחיל בשאילת שאלה ועובר דרך חיפוש מקורות אקדמיים ובחינתם לפי קריטריונים מדעיים, היכרות עם שיטות מחקר איכותניים וכמותיים ועד להתנסות בכתיבה אקדמית שמתבססת על הנלמד בשיעורי עברית (כתיבה ממזגת). אנו מדגישים גם מיומנויות "רכות" כמו עבודה שיתופית, פיתוח יכולת תכנון ועמידה בלוח זמנים, יכולת לבחון תהליכים באמצעות רפלקציה, משוב עמיתים והצגת תוצרים (עמידה בפני קהל) שמיועדים לפתח את התלמידים כלומדים עצמאיים.

הקורס הוא בסיס לבחירה של מגמות לימוד בכיתה י"א כולל אפשרות לכתיבת עבודת גמר ברמה של 5 יח"ל.