השבוע שהיה בבית הספר 2.6-7.6.24

שתפו:

פעילויות ועשייה בבית החינוך (10)

הילה יקרה,

פחות משבועיים נשארו לסיום שנת הלימודים, אך בכצה יש עדיין עשייה רבה. השבוע התקיימו גם בחינות בגרות רבות, וביניהן בחינת הבגרות באנגלית המורכבת משאלונים רבים שהתפרסו על פני יומיים. שוב תודות לצוותים על הובלת התלמידים לקו הסיום.

ביום ראשון התקיימו משחקי גמר ליגתכצה בכדורגל בשכבת י' ובשכבת י"א. בשכבת י' ניצחה י'5 את י'4, ובשכבת י"א ניצחה י"א2, מחזיקת הגביע, את י"א1. כל הכבוד לכל מי שלקח חלק ולכיתות המנצחות כמובן. רצ"ב תמונות.

ביום שני התקיימה הרצאה מיוחדת לתלמידי מורחב גיאוגרפיה בנושא "הכדור שלנו", שאותה העביר נפתלי הילגר, צלם גיאוגרפי. יצאנו למסע גיאולוגי מתובל בחוויות אישיות ובצילומים ממקומות שקשה להגיע אליהם: הכדור זז – למה הלמורים קיימים רק במדגסקר, ואיך זה קשור לתנועת הלוחות הטקטוניים? הכדור מחמם –  טיילנו במדבר היבש בתבל בצ'ילה, באגמים בלב המדבר הלוהט בלוב וראינו כיצד התחממות כדור הארץ משנה את נופי אלסקה; ולקינוח –  זוהר הצפון, ההצגה המחשמלת של הטבע. רצ"ב תמונות.

ביום שלישי התקיים מפגש סיום לפרויקט "עמיתים משפיעים – בוני חוסן". כידוע, הפרויקט נוצר על ידי שיתוף פעולה בין קרן אליהו, יועצת שכבת י"א ומובילה בית ספרית למניעת שימוש בסמים, אלכוהול ועישון, ובין מגמת מדעי החברה ובליווי של אליה גולדפרב, מורה לפסיכולוגיה. במפגש התלמידים הציגו את התהליך שהם עברו בדגש על פעילות השיא שנערכה לפני כשבועיים בכיתות ח' בחטיבת רמון, שם הם "יצרו סדק" בחשיבה של התלמידים סביב נושא העישון. זאת מתוך גישה שלהגיד לילדים ש"אסור  לעשן" לא עובד אצלם, אלא יש ליצור כלי חוסן שיעזרו להם לעמוד מול מצבי חיים שונים. טובי מנהל בית הספר, שנכח במפגש הסיום, ביטא את שאיפתו ותקוותו להמשך הובלה והנהגה של  התלמידים בתהליכים בית-ספריים. התלמידים קיבלו תעודות הוקרה בהתרגשות רבה. תודות לקרן ולצוות מדעי החברה בהובלת דבי זהבי. רצ"ב תמונות.

ביום שלישי התקיים גם "לילה לבן" לתלמידי מורחב ביולוגיה בשכבת י"ב. בהתחלה התלמידים הצטוותו לקבוצות למידה, קיבלו בגרויות ולפטופים והתחילו לעבוד יחד. בהמשך הזמנו אוכל, וכמה תלמידות העבירו קהוט. בנוסף ראינו סרט אימה של מגמת תקשורת מהעבר, שיחקנו "שם קוד" וגם כדורעף עד הזריחה. פרסנו מזרנים בחדר הרצאות וישנו עד שהרצל השומר בא בבוקר להעיר אותנו. היה כיף ומגבש. רצ"ב תמונות.

ביום חמישי התקיים מפגש לתלמידי שכבת י"ב עם אדווה גרושקה, אימו של רס"ן טל גרושקה ז"ל, בוגר בית הספר שנפל ב7.10. אדווה סיפרה על טל ועל הערכים שעליהם גדל, הציגה סרטוני וידאו שחשפו את ההומור המיוחד שלו ושיתפה על הכאב ועל האובדן. היה מפגש ערכי, עוצמתי ומרגש. רצ"ב תמונות.

ביום חמישי התקיים גם מפגש ראשוני לכ75 תלמידי שכבת י"א שעתידים לצאת למסע לפולין בחודש הבא. היה זה מפגש ספתח למסע שייערך בשיתוף פעולה עם תיכון הרצוג.

היום תלמידי שכבת י"ב נפגשו לקבלת שבת שכבתית. היה לנו פלאפל, פופקורן וברד, מוסיקה וקריוקי. זהו מפגש אחרון שכבתי לפני מסיבת הסיום. מחזור ע"ז עוד רגע עוזב את הקן, ואנו כבר מתגעגעים. רצ"ב תמונות. 

בשבוע הבא יחול חג השבועות, ובימים שלישי-רביעי, ה11-12.6, לא יתקיימו לימודים.

נאחל כי ימים אלו יביאו איתם התחלות חדשות וצמיחה מחודשת גם של כולנו כמדינה וכעם, שחג קציר זה יהיה סמל לקצור רגעים וזמנים טובים ומאושרים יותר בפרט וגם ככלל, שנדע להכיל יותר אהבה, קרבה וסבלנות ושנפסיק להכיל כאב ועצב.

חג שמח ושקט,

כצנלסון – כאן זה בית

כותבת: אורלי אשד

אחראית קשרי קהילה

מבנה התכנית

כל תלמיד מחוייב בשעות אישיות ובשעות קבוצתיות

שנתון שעות אישיות שעות קבוצתיות במסלול מצויינות
י׳
60
9
מעל 60 אישיות, מעל 9 קבוצתיות
י״א
30
26
60 אישיות, 26 קבוצתיות
י״ב
--
26
60 אישיות, 26 קבוצתי

ניצוץ החקר

צוות מוביל: דבי זהבי, מרכזת, ד"ר עדי אהרון, רותם גל.

מורים בצוות בשנת תשפ"ב : אידו רונן, אסיה, אליאורה פרידמן, רן שטיין, רוני טוביאס, ליהי גולדשמיד, ענת רוזנווסר.

הקורס "ניצוץ החקר" ייחודי בכיתות י' בתיכון כצנלסון ונוצר כמענה לצורך בלימוד מיומנויות של המאה ה- 21 כבסיס להצלחה בלימודים התיכוניים והלאה.

סקרנות מובילה לחקר: תלמידים מתנסים בחוויית הסקרנות ובמיומנויות חקר סביב נושא מרכז (כמו חינוך פיננסי, מנהיגות, מגדר, אנרגיה, הבדלים בין דוריים, איכות הסביבה ועוד) שנבחר על ידי המורה המנחה את הקורס.

הבנת תהליך החקר מתחיל בשאילת שאלה ועובר דרך חיפוש מקורות אקדמיים ובחינתם לפי קריטריונים מדעיים, היכרות עם שיטות מחקר איכותניים וכמותיים ועד להתנסות בכתיבה אקדמית שמתבססת על הנלמד בשיעורי עברית (כתיבה ממזגת). אנו מדגישים גם מיומנויות "רכות" כמו עבודה שיתופית, פיתוח יכולת תכנון ועמידה בלוח זמנים, יכולת לבחון תהליכים באמצעות רפלקציה, משוב עמיתים והצגת תוצרים (עמידה בפני קהל) שמיועדים לפתח את התלמידים כלומדים עצמאיים.

הקורס הוא בסיס לבחירה של מגמות לימוד בכיתה י"א כולל אפשרות לכתיבת עבודת גמר ברמה של 5 יח"ל.